Privacyverklaring Stichting Solidariteitswinkel Stede Broec
Uitgangspunt:
Stichting Solidariteitswinkel Stede Broec neemt de privacy erg serieus. We gaan vertrouwelijk en met zorg om met de persoonlijke gegevens. Het bestuur van de stichting baseert haar onderstaand privacybeleid op wettelijke regels en uitgangspunten, zoals beschreven in Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze privacyverklaring laten we weten welke gegevens we verzamelen en waarom, wat we met de gegevens doen en wat de rechten zijn.
Doel registratie persoonsgegevens:
De Stichting registreert persoonsgegevens van:
- vrijwilligers die zijn verbonden aan de stichting
- klanten van de stichting
- leveranciers van de stichting
- relaties van de stichting
De stichting registreert van bovenstaande personen uitsluitend die persoonsgegevens die van belang zijn om de doelstellingen van de stichting te kunnen realiseren.
Welke gegevens slaan we op?
Het bestuur van de stichting is verantwoordelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens.
- Persoonsgegevens van mensen die zich inschrijven voor onze nieuwsbrief: naam en e-mailadres ;
- Persoonsgegevens van mensen die zich aanmelden als vrijwilliger: naam, adres, e-mailadres, geboortedatum, telefoonnummer(s) en eventueel bankrekeningnummer voor declaraties;
- Gegevens van bedrijven: naam van het bedrijf, contactpersoon, adres, e-mailadres en telefoonnummer(s).
Bestanden van personen worden digitaal geregistreerd en zijn opgeslagen in een digitale map waar alleen (bestuurs)leden toegang toe hebben. Vrijwilligersovereenkomsten en gespreksverslagen worden bewaard bij het secretariaat. In de winkel ligt een lijst met namen, adressen en telefoonnummers van de vrijwilligers.
E-mailadressen worden bewaard en zijn beveiligd met een wachtwoord. Dit wordt enkel verstrekt aan bestuursleden, contactpersonen van de winkelgroep, leden van de inkoopgroep en de systeembeheerder.
De stichting bewaart geen bijzondere persoonsgegevens van geregistreerde personen.
Waarom slaan we deze gegevens op?
- Om goed te kunnen communiceren met onze klanten, leden, vrijwilligers, leveranciers en relaties;
- Om het werk in onze winkel goed te kunnen doen.
Wat doen we met je gegevens?
We bewaren en gebruiken je gegevens alleen waarvoor we ze hebben verzameld. Onze medewerkers moeten deze gegevens geheim houden. Dat geldt ook voor mogelijke door ons ingezette organisaties van buiten. We verkopen je persoonlijke gegevens niet aan anderen en we spelen ze ook niet door. We slaan je gegevens op in een beveiligde, niet openbare plek.
Nieuwsbrief
Voor het versturen van de nieuwsbrief maken we gebruik van La Posta. Door de verwerkersovereenkomst zijn je gegevens daar veilig. La Posta heeft een ISO-27001 certificaat. We gebruiken je gegevens alleen als je daar toestemming voor hebt gegeven. Als je geen nieuwsbrief meer wilt krijgen, kun je je afmelden. Klik dan op de link onderin de e-mails.
Website
Op onze website staan links naar websites van andere organisaties. We hebben geen invloed op die websites. We adviseren je daarom de privacyverklaring op die websites goed te lezen
Social media
We maken ook gebruik van social media (Facebook). Alle informatie die hier staat is openbaar. Dat geldt ook voor de informatie die je zelf openbaar maakt.
Informatie over persoonsgegevens aan belanghebbenden:
Nieuwe vrijwilligers, klanten, leveranciers en relaties, worden bij aanmelding geïnformeerd over het privacybeleid van de stichting en verwezen naar de website voor de inhoud van het beleid. Daarnaast geven zij bij aanmelding schriftelijk toestemming voor het beheer van hun persoonsgegevens door de stichting. Geregistreerde personen kunnen hun gegevens te allen tijde opvragen bij het secretariaat van de stichting.
Bescherming van gegevens:
De stichting maakt van bestanden die persoonsgegevens bevatten geen kopieën of backups. Vrijwilligersovereenkomsten worden door het secretariaat zodanig beheerd dat alleen het secretariaat toegang heeft tot deze gegevens. De persoonsgegevens zijn beveiligd met wachtwoorden.
Datalek
We hebben voldoende maatregelen genomen om je gegevens goed te bewaren. We spreken van een datalek als je gegevens toch in handen vallen van andere mensen of organisaties. Dat is ook zo als we persoonlijke gegevens kwijt raken. Als dat gebeurt, informeren we de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en jou als betrokkene.
Beheer van de gegevens:
Het dagelijkse beheer en verwerking van persoonsgegevens is neergelegd bij het secretariaat. Er zijn door het stichtingsbestuur geen afspraken gemaakt met externe partijen over het verwerken van persoonsgegevens. Er is daarom geen verwerkersovereenkomst.
Wat zijn de rechten van betrokkenen ?
Voor meer informatie over de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG)? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Hier staat bijvoorbeeld wat de rechten zijn van betrokkenen.
Vragen en klachten:
Voor vragen en/of klachten over de registratie, de verwerking van persoonsgegevens of eventuele datalekken, kan door elke belanghebbende contact worden opgenomen met de secretaris van het bestuur via secretariaat@wwsb.nl. Het bestuur zal desgevraagd met de klager/vrager in gesprek gaan om te komen tot bevredigende antwoorden of oplossingen voor de klachten.
Kunnen wij onze privacyverklaring veranderen?
Ja, wij kunnen ons privacyverklaring veranderen. De laatste versie is te vinden op onze website. Heeft onze aangepaste privacyverklaring gevolgen voor de manier waarop wij de gegevens gebruiken? Dan laten we dat de betrokkenen weten via het bij ons bekende e-mailadres.